אסטרטגיית האוקיינוס הכחול

אולי הספר החשוב ביותר בקריירה שלי ובהתפתחות המקצועית שלי. משם לקחתי את 'הכחול' ל 'פרה'

אסטרטגיית אוקיינוס כחול היא אסטרטגיה עסקית להתמודדות בשוק תחרותי. הוגי הגישה הם וו. צ'אן קים (W. Chan Kim) ורנה מאובורן (Renée Mauborgne  )  שהציגו אותה לראשונה בספרם "אסטרטגיית אוקיינוס כחול"

הטיעון המרכזי של החוקרים הוא שעסקים מסורתיים מתחרים זה בזה על ידי שיפור מאפיינים במוצר או בתהליכי הייצור, במטרה להגדיל את נתח השוק שלהם בפלח שוק מסוים. אסטרטגיה זו מתוארת על־ידם, מטפורית , כאסטרטגיית "אוקיינוס אדום" – אלו הן כל התעשיות הקיימות כיום, זירת השוק הקיימת והידועה. באוקיינוס האדום, גבולות התעשייה מוגדרים ומקובלים וחוקי המשחק התחרותיים ידועים. המתחרים מנסים לגבור האחד על השני על ידי תפיסת נתחי שוק נוספים. כשהשוק נהיה צפוף, התחזיות לרווחים וגידול קטנים. התחרות הזו הופכת את האוקיינוס לאדום מדם המתחרים הנאבקים זה בזה.

למה צריך לייצר אוקיינוסים כחולים?

  • בענפים רבים ההיצע עולה על הביקוש
  • גלובליזציה תורמת להיעלמותם של שווקי נישה וגני עדן למונופולים
  • התגברות מלחמות מחירים – שולי הרווח מצטמקים
  • בידול מותגי (מי כמוכם יודע…) הופך למשימה קשה יותר ויותר

אבן הפינה של אסטרטגיית אוקיינוס  כחול היא  חדשנות כערך – value innovation

  • לא חדשנות טכנולוגית
  • לא עיתוי כניסה לשוק
  • שינוי דרך החשיבה אסטרטגית הבסיסית של עלות אל מול תועלת

יצירת חדשנות החותרת להשיג בידול ועלות נמוכה בו זמנית  במטרה ליצור

ששת העקרונות של אסטרטגיית אוקיינוס כחול

עקרונות בניית האסטרטגיה

  1. בנייה מחדש של גבולות השוק
  2. התמקדות בתמונה הגדולה
  3. התקדמות מעבר לביקוש הקיים
  4. פעולה על פי רצף אסטרטגי נכון

עקרונות יישום האסטרטגיה

  1. התגברות על מכשולים ארגוניים
  2. הבניית היישום

כל שאר המידע מחכה לכם במצגת

בברכה,

אסף חתוכה

פרה כחולה

© ‫Copyright – Bluecow זכויות יוצרים פרה כחולה 2020

עיצוב ובניית אתר StreetCat Studio